laextranjera.blogg.se

Svenska Skolan i Fuengirola 15/16

Strandstöld & nattliga riddare

Publicerad 2015-10-04 14:07:47 i Allmänt,

 
Det är redan oktober, vart tog tiden vägen? Om jag redan har panik över hur snabbt tiden här går hur kommer det inte bli i vår då när det endast är så lite som en månad kvar innan vi alla är tillbaka i Sverige??
 
Uppdateringen här suger och vanligtvis har jag skyllt på att det inte har hänt något intressant att skriva/läsa om men i det här fallet är det nog mest för att jag inte har tagit bilder på något som är värt att läggas upp och inlägg blir så mycket roligare om det finns bilder att göra folk avundsjuka med!
 
Sedan förra inlägget har jag bara gått i skolan. Jag pausade med boxningen nu i veckan då min partner och reserv båda var sjuka efter El Chorro :( det behövdes nog dock för jag har varit svintrött hela veckan!
 
Trött som man är har jag längtat till fredag hela veckan - att bara få gå ut och dansa ur all energi och sedan däcka i sängen - men nu i efterhand önskar jag att fredagen aldrig hände och att jag hade stannat hemma. Varför det då?
 
Jo, för att min mobil, hörlurar, pengar och passhandlingar försvann utan ett spår efter sig. Jag och en kompis gick till stranden (sämsta man kan göra men jag tänkte att det skulle gå bra eftersom vi hade allt under uppsikt) innan vi skulle dansa för att få snacka av oss lite och så satte vi oss vid en solstol relativt långt upp på stranden, fortfarande i skenet av gatlycktorna. Jag lade min plånbok och skor vid fotändan och så satt jag på sanden och lutade mig mot stolen precis som min kompis också gjorde.
 
Vi satt och pratade och skämtade och det hade varit ett perfekt veckoslut, tills vi insåg att vi inte hade någon aning om vad klockan var. När vi skulle ta upp våra mobiler insåg jag iaf att min inte längre låg kvar i plånboken men själva plånboken låg kvar på samma plats som innan dvs under mina ballerinaskor. 
 
Allt var borta förutom ID och nycklar, så det var ju snällt att de hade lämnat dem (gäller att hitta något positivt i det negativa), men alla pengar var borta, mina kopior på pass och blåkort, min mobil och mina hörlurar som jag hade pimpat så fint med nagellack så de skulle matcha min laddare < / 3 det hade inte varit lika läskigt om det inte vore för att t o m mitt myntfack var rensat vilket innebär att de har stått bakom oss allt för länge och verkligen tagit sig tid att vara nogranna utan att vi ens misstänkte något. Vi hörde verkligen inget ljud eller någon skugga alls!
 
Nu tänker ni säkert att det är typiskt svenska ungdomar att vara fulla och naiva i Funkan aka Sprit för alla-staden och det är delvis sant, bara det att jag och min kompis var 100% nyktra och tänkte att såna saker endast händer dem som inte ens kan se sina egna fötter : - ))
 
Gårdagen var dock bättre! Först gick jag och madre till polisen för att anmäla stölden men ingen pratade engelska så då ringde de polisstationen i Málaga och jag fick prata med en man via telefon på engelska, han översatte till spanska till polisen mitt emot mig som satt med en annan telefon och när han skulle fråga något gjorde han det på spanska som blev översatt för mig på engelska... komplicerat och överdrivet men aja, det viktigaste kom fram tror jag.
 
Sedan var det dags för mysdags på skolan för oss som har lite hemlängtan så jag var där från 15-tiden till 21  i stort sätt för att sedan driva runt på stan med Charlie som jag hade dragit hit från Marbella, Alex som blev hitdragen av Charlie och Malin som blev meddragen av alla oss.
 
Vi drog hem till Fredrik och satt på balkongen och såg på youtube videos när vi helt plötsligt fick frågan från balkongen ovanför "Hallå? är ni svenskar?". Då hade fyra äldre damer lyckats låsa sig själva ute på balkongen med nycklar, mobiler och nödnummer inomhus och bad oss om hjälp. Då började vårt räddningsarbete med många tankar om hur vi skulle kunna hjälpa dem därifrån då inget av numrerna som fanns på hemsidan de hyrt lägenheten på fungerade just då.
 
Efter ca 1.5 h fick vi tag på en låssmed via Charlies mamma (väldigt mycket mer detaljer men det är för komplicerat för att dras) och vid 2-tiden kom vi in i lägenheten ovan och kunde släppa in damerna igen. De var ju såklart jätteglada och tacksamma över att vi hade råkat vara svenskar och kunde hjälpa dem! Då kände vi oss rätt så duktiga och fick lite hybris - därav Nattliga riddare ^^
 
Imorgon ska vi fira en kompis som fyller år, på tisdag drar Feria del Rosario igång och på fredag fyller jag år så det blir fest hela veckan! ^^
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

Valt att leva life i Fwuengi ist för STHLM läsåret 15/16

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela